mandag 11. mai 2015

Expedition Hardangervidda 2016

Kan umulig bli feil....

En drøm siden 2006

Et bursdagsønske utenom det vanlige..?

Helt siden 2006 har dette vært en drøm for meg - å "gjøre Hardangervidda vinterstid". Nå endelig har det blitt noe av denne drømmen. I anledning min kommende 40-års dag, så var dette mitt eneste bursdagsønske fra min snille samboer. Kanskje ikke et helt normalt bursdagsønske, men dette vil jo på en måte gå utover familien, da denne ekspedisjonen legges til vinterferien - felles ferietid for familien... Jeg er derfor dypt takknemlig overfor min familie

En kort presentasjon av turfølget

Det var ikke veldig vanskelig å finne ut hvem jeg ville ha med på en slik tur/ekspedisjon som dette;
Tor-Gunnar:
En erfaren "fjellfant" med mye kunnskap og erfaring fra livet i fjellet, sommer som vinter. Han deltok også sammen med meg på Tour de Børgefjell sommeren 2013. Han er og var alltid å regne med i med- og motgang. Vi har hatt noen små/mellomstore turer sammen, men at valget ble han, det skyldes kanskje mest det mennesket han er. Alltid til å stole på, han bærer på mange av de samme turdrømmene som meg, den typen som har så ekstremt dårlig humor at du angrer på valg av turfølge fra første sekund :)
"Luna":
Min firbeinte venninne av rasen Siberian Husky. Hun har nå blitt voksen, hvertfall hva alder angår (4). En svært leken SH'er. Sterk psyke og utholdende fysikk. Langbeint og stor til rasen å være. Bærer kløv, trekker som et lokomotiv og har mer fart enn hva matfar liker.
Selvstendig, sterkt jageinstinkt. 

Når og hvor

Februar 2016, nærmere bestemt uke 8, setter vi oss i bil/tog i retning Winter Wonderland og Hardangervidda. Hva som er startsted og hva som er endestasjon, det er ikke bestemt pr dags dato.
Turruten er ikke lagt opp, men dette vil gjøres før sommerferien mest sannsynlig.

Fra tidligere tur, Haukelifjell.

Hvorfor

En 10 år gammel drøm som går i oppfyllelse. To gode kamerater og en "ulv".  Et herlig snødekt vinterlandskap. Lyden av pulk og ski som glir på snøen. Lyden av vinterstorm og uvær. Teltliv vinterstid. Snøhuler, ja, kanskje iglo... Mat, hvile, smerte, gleder, forberedelser og forventninger...Ja, alt dette er grunner gode nok til sammen, eller hver for seg.
Endelig skal jeg få realisert den vinterdrømmen jeg har hatt så lenge. Se og oppleve hvorfor polfarere og andre ekspedisjonsfarere velger nettopp Hardangervidda som mål, eller trening i forkant av andre ekspedisjoner.
90% av bildene som legges ut av Hardangervidda vinterstid er "idyllbilder" med sol og påskestemning. Og ja, det kan være så uendelig flott. Det er jo ikke uten grunn at man fristes av dette. Men la oss få litt av alt.

Fra Haukelifjell, sammen med skoleelever

Forberedelser

Legg ikke ut på langtur uten trening...Kloke ord. Nei, det skjer ikke... Det kommer til å være en trent og godt forberedt gjeng som skal på tur. Hovedfokus vil være styrke og utholdenhet. Treningsform, detaljer rundt hva, hvordan og hvorfor og andre forberedelser vil jeg komme med senere.

Mats

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar