mandag 2. august 2010

Lørdag 31.7 - ...Så disse svenskene da!

Teltstanga fra helvete

Varden på Tunnurfjellet

Leaving Hattfjelldal og Nord-Norge

Utrolig gledelig skue. Hiet til den truede fjellreven



Lørdag 31.7
Rute: Gaukarvatnet (Gievkere) - nordøst for Tunnurfjellet (Goevtejieneme) - Oddvatnet (Njuanasjaevrie) - "Navnløst vann 712" - Blyvatnet (Gaskejaevrie) - Djupvatnet (Bajhkejaevrie) - Djupvassvassflyen (Sovvene) - Storelva (Stoerrejohke)
Tid: Alt for lang (4-5 timer..)
.
Gledelig opplevelse inne i fjellheimen
På vei inn- og oppover Tunnurfjellet kom jeg over noe som gledet meg veldig mye. I fjellsiden hadde den utrydningstruede fjellreven laget hi til seg og antakeligvis revevalpene sine. I inngangspartiet lå det fersk avføring. De karakteristiske hiene deres er lett gjenkjennelig med sin beliggenhet og mange innganger. Kanskje et tegn på avlsprosjektet til dette dyret er vellykket? Hva hadde Børgefjell vært uten denne sjarmerende skapningen?
.
Svensk turglede?
På vei ned fra fjellet møtte jeg disse fire svenskene igjen. Et merkelig syn der de lå. Den ene med regnjakke, topplue og shorts. De tre andre var lite snakkesalige, noe som skyldtes mye drikke natta før. De var i elendig form, på godt norsk fyllesjuke! Men det de fortalte, det er noe av det verste jeg har hørt i tursammenheng. Det viste seg at de hadde vadet over til en liten øy/holme i en av elvene for å fiske derfra. Da de vadet over, så gikk vannet opp til lårene. Men de kunne ikke skjønne hvorfor vannet nådde de opp til brystet på vei tilbake dagen etter. Men vannstanden hadde altså steget med 50 cm(!) på grunn av kraftig regnvær 18 timer i strekk. Og det verste av alt, de hadde våknet ute på øya ettermiddagen dagen etter, ved at alt bare lå og fløt rundt de...De hadde utrolig nok klart å sovne stup fulle ute på den lille holmen. At det var en stor foss på nedsiden av de, det var visst ikke så farlig...Hva gir du meg? Noe sier meg at dette ikke var mye turfolk, men fire svensker som er sjeleglad for å komme seg bort bare!
.
Kortvarig glede, fine og morsomme minner
Skulle kanskje tro at det frister lite å vende tibake til Børgefjell. Men jeg drømmer allerede om neste tur. Jeg kan jo i tillegg se tilbake på mange rare, fine og morsomme opplevelser der inne i fjellheimen. Turen ble kortere enn planlagt, men når først turen skulle bli avbrutt, så er det jo greit at det var været indirekte som forårsaket det, og ikke været som direkte var den avgjørende faktoren.
Takk til familien min som støtter meg og synes det er greit at jeg bruker av ferien min her inne.
Til slutt; Vi sees igjen mitt kjære Børgefjell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar