mandag 13. juli 2009

Torsdag 9.juli, Stoerrejohke - Gaskejaevri

Skyssbåten til Kurt Vollmo


For sent å se seg tilbake nå, vennnen! Båten har dratt...!

Ingen tvil, på vei inn i Paradis...


Laska prøver å sove med hodet oppreist...Ser ikke veldig lurt ut


Blyvatnet - En liten perle v/inngangen til Børgefjell


Fra turdagboka mi...


Rutevalg for dagen
Turen startet i det jeg satte meg på skyssbåten ved midtre Namsvatnet før turen gikk over Store Namsvatnet og inngangen, for veldig mange, mot Børgefjell. Her legger båten inn ved Stoerrejohke (Storelva). Herfra gikk det stort sett rett oppover langs det majestetiske elveutløpet til Storelva. Stoerrejohke renner ut fra Djupvassflyen som igjen kommer fra Bajhkejaevrie (Djupvatnet). Ruta ble derfor å følge disse vassdragene oppover til jeg kom til det neste vannet hvor jeg skulle slå opp min første leir, Gaskejaevrie (Blyvatnet).



Været
Det var tunge regnværsskyer som preget denne dagen, bare avbrutt av noen minutter med kjærkomne solstråler som traff oss. Sent på kvelden gikk fargene på skyene fra grå til "svart". Ut på natta, rundt kl 0300 begynte det å regne. Det sluttet ikke før i 6-tida. Temperaturen lå mellom 10-13 grader denne dagen.


Turopplevelser med noen tankestreif
Rett etter starten fra Stoerrejohke møtte jeg på et par med tre barn på vei ned. Det var en ting som slo meg da jeg snakket med de; De var oppspist av insekt... Samtaleemnet ble naturlig nok turområdet, fisket og vær og vind. Men jeg tror nok jeg ble avslørt av min dårlig skjulte glede og forventning for denne turen;


"Ska du ålein ijnn i fjelle?" (Måtte jo bekrefte dette for denne karen) Før han fortsatte på kav trøndersk;
"...Bærre ein som som reise fra kjærring og onga går roinnt me eit såinnt glis...!"
- Hmm...som en åpen bok, muligens...?


Det å gå langs disse vassdragene og elveutløpene gjør noe med en. Større motsetninger enn dette finnes knapt i naturen. Noe så idyllisk, mens 10 meter unna, noe så vilt og vakkert, ja, det skal du lete lenge etter. Her er det krefter i sving i elveutløpene, mens vannene ligger så stille og innbydende. Det å være en del av dette noen dager fremover blir stort, ja faktisk, helt herlig!!!!

Jeg begynte å vandre med min firbeinte turkamerat ca. kl 15.
Klokka 1730 slo jeg leir ved det vakre Gaskejaevrie (Blyvatnet). Dessverre så bar den improviserte bålplassen preg av å være besøkt av "turfolk" som har valgt den enkle løsningen;
"Vi lar søpla ligge - sikkert noen som plukker opp etter oss..."

Etter å ha matet bikkja og sørget for at hun ble fornøyd, var det oppsetting av telt, matlaging og kaffe til meg selv. Kort sagt; bare nyte at en er til :-)

Før jeg tok kveld, stod fisking på programmet. For å unngå at jeg skulle få fisk, så fisket jeg uten noe som helst på enden av snøret...Jeg tror nemlig at fisker har følelser, og jeg vil jo ikke de så vondt :-)))
(Med andre ord No Fish Club DEL 1)

I 23-tida inntok jeg teltet sammen med bikkja. På grunn av mye insekt ønsket jeg henne velkommen inn i min hule. (Hun var ikke vanskelig å be for å si det sånn) Da var det studering av kart, legge opp potensiell rute for morgendagen, skrive noen ord og notater før Jon Blund kom og strødde stjernestøvet sitt over oss... En fin dag for oss to. God natt!

Mats

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar